De Verpleegkundig Adviesraad (VAR) van Kempenhaeghe is gevraagd om feedback te geven op het concept Kwaliteitsverslag 2022 van Centrum voor Epilepsiewoonzorg. In de eerste versie is daarin door de VAR gewezen op verbetermogelijkheden in teksten en beelden. Deze zijn verwerkt in dit verslag. Inhoudelijk zien wij het volgende waarin naar ons inziens ook nog verbeteringen mogelijk zijn:
Participatie
Over participatie is veel terug te vinden in het verslag. De stukken die daarover gaan zijn ook goed onder dat label terug te vinden. Participatie wordt wat ons betreft goed naar voren gebracht en dat is heel positief. Ook zien we het centraal zetten van de cliënt en medewerker in dit verslag voldoende terugkomen.
Kwaliteitsverbetering
De vele kwaliteitsverbeteringsprojecten zien we als VAR zeker terug in het verslag maar de koppeling naar kwaliteitsverbetering maken we niet direct zelf. Ze mogen ook als zodanig gelabeld worden onder kopjes en met (eventueel nog meer) concrete voorbeelden hoe aan projecten is gewerkt.
Bij innovatie en onderzoek:
Bij innovatie en onderzoek staat bv ‘mensen in de zorg kiezen niet voor technologie’.
We begrijpen dat dit een uitspraak is van iemand, maar zijn van mening dat dit meer nuance nodig heeft. Het is naar ons inziens zeker in deze tijd niet meer per se waar en er wordt immers ook al heel veel technologie gebruikt.
Al met al zien we een compleet verslag dat een mooi beeld geeft van een actieve organisatie!
Reflectie vakgroep AB
Voor ons ligt een professioneel verslag. Kempenhaeghe werkt hard; op alle fronten wordt er gekeken naar kwaliteitsverbetering en kijkt de organisatie realistisch naar de toekomst. De Vakgroep AB heeft op het verslag feedback gegeven waarmee tekst en beeld nog beter naar voren komen.
We zien het lerend vermogen van Centrum voor Epilepsiewoonzorg (CEW) voldoende terug komen in het kwaliteitsrapport, onder meer in de vele samenwerkingen die er zijn of aangegaan worden met andere instellingen en organisaties, maar ook het leren van de ervaringsdeskundigen in huis over wat er goed gaat en beter kan. Er wordt tevens goed beschreven welk traject doorlopen is bij zaken die minder goed gegaan zijn, of niet passend bleken zoals het föhnonderzoek, de balans tussen arbeid en rust, maar ook de geleerde zaken tijdens de coronagolven.
Kwaliteitsverbetering CEW
We zien de kwaliteitsverbetering van CEW voldoende terug in het kwaliteitsrapport, met name het Zorgservicebureau en BuroMEGA springen er hierbij uit. Ook de projecten zoals het nieuwe Den Vinckert 2 en het project zorgoptimalisatie zijn prima voorbeelden, evenals het Loket Expertises. Daarnaast blijkt dat het geleerde snel omgezet wordt in de praktijk, zoals bijvoorbeeld het beeldbellen, waarbij direct de arbeidsintensiviteit minder wordt na het gebruik van breedbeeld, in plaats van tabletgebruik.
Participatie en tips
De participatie van cliënten en vertegenwoordigers komt voldoende terug in het kwaliteitsrapport. Diverse stakeholders komen aan het woord, zoals BuroMEGA en de cliëntenraad. De participatie van wijkbewoners en vrijwilligers had meer aan bod mogen komen, evenals de participatie van cliëntvertegenwoordigers op de kindgroepen.
De cliëntenraad over het Kwaliteitsrapport 2022:
We zien bij Kempenhaeghe goede ontwikkelingen.
Een aantal projecten, initiatieven en maatregelen leidden in 2022 tot verbetering van de kwaliteit van de zorg.
Wij hopen dat de vele plannen die Kempenhaeghe nog heeft om de zorg te verbeteren, snel werkelijkheid zullen worden.
We vragen met klem om bij de uitvoering van plannen en bij de organisatie van activiteiten extra aandacht te hebben voor de groep ZEMB.
Uit de inbreng van BuroMega blijkt dat er meer aandacht is voor de betrokkenheid van cliënten en cliëntvertegenwoordigers.
Reactie ondernemingsraad 2022
De ondernemingsraad werd wederom meegenomen in de reflectie van het Kwaliteitsverslag van CEW. Ditmaal met als thema participeren door verbinding. Dat gold zichtbaar voor de cliënt en is tegelijk zeker ook zichtbaar voor de medewerkers. Het verslag laat een mooi overzicht zien van de inclusie van cliënten maar daarnaast is de aandacht van de ontwikkelingen voor medewerkers en teamzaken zichtbaar. Het is goed om te zien dat in het centraal stellen van cliënten en hun relaties er ook aandacht is voor medewerkers en vrijwilligers.
Als tip willen we graag meegeven om voor een volgende keer bij het onderwerp participatie ook de MCG-bewoners (meervoudig complex gehandicapt) een grotere rol in het verslag te geven. Dit omdat zij het merendeel van onze populatie vormen.
Al met al ziet de ondernemingsraad een fraai en herkenbaar verslag met aandacht voor verbeterpunten. Daar werken we als ondernemingsraad ook het komende jaar graag aan mee.
Externe visitatie SEIN
Dit jaar werd dit kwaliteitsrapport voor publicatie ingezien door collega-instelling SEIN. Deze instelling is net als Kempenhaeghe expertisecentrum in epilepsie en slaapgeneeskunde. Het visitatieteam bestond uit de voorzitter van de cliëntenraad, de directeur, een manager en een staffunctionaris van Sein. Zij hebben mondeling en schriftelijk een terugkoppeling op dit kwaliteitsrapport gegeven. Hieronder leest u de feedback die wij van hen ontvingen. Een aantal van deze leerpunten hebben we direct opgepakt. Die zijn voor duidelijkheid gemarkeerd met een sterretje. De andere punten nemen wij mee in toekomstige kwaliteitsrapporten.
Feedback SEIN: “Jullie hebben gevraagd hoe wij de kwaliteitsverbetering van CEW Kempenhaeghe terug zien in de rapportage. Wij zien veel innovatieve ideeën en mooie projecten die op de planning staan of al lopen. Wij zien dat hierbij veel creativiteit wordt ingezet; dat is mooi om te lezen. Ook interessant om over al jullie samenwerkingen te lezen. Er worden alleen wel veel verschillende projecten/onderwerpen besproken. Wij snappen dat je natuurlijk zoveel mogelijk wilt laten zien, maar het is ook mooi om wat minder projecten te bespreken. De projecten die je dan wel bespreekt, kan je uitgebreider beschrijven. De projecten zijn nu namelijk best procesmatig beschreven en wij missen wat echt de winst/meerwaarde is: wat brengt het de cliënt? Wat is de verbetering? Dit missen wij eigenlijk ook in de introductie: waarom schrijven jullie dit? Hoe past dit bij jullie visie/missie/kernpunten? Het is een misvatting dat de lezer dit nog wel weet uit eerdere jaren.”
“Jullie hebben ook gevraagd hoe wij cliëntparticipatie terug lezen in het rapport. Wij vinden het mooi om te zien dat cliënten een platform krijgen in het kwaliteitsrapport en ook op meerdere plekken aan bod komen. Dit is iets wat wij in ons rapport nog beter kunnen doen en dus van jullie kunnen leren.“
“Het kwaliteitsrapport ziet er netjes uit. Mooi dat het in een interactieve omgeving is. Wij vinden alleen deze vorm niet zo gebruiksvriendelijk. Vooral het zowel horizontaal als verticaal moeten scrollen maakt het lastig. Een zoekfunctie zou fijn zijn.“
“De cijfers die jullie geven zijn mooi en overzichtelijk weergeven. De titels van de koppen vinden wij minder overzichtelijk. Sommige titels zeggen niet veel, zoals ‘richting en resultaat’*. Waar gaat dat over? Andere koppen omschrijven niet heel duidelijk waar het echt over gaat, zoals ‘planning en productie’*. “
*Centrum voor Epilepsiewoonzorg: “We bedanken SEIN voor hun feedback. Daar leren we van. De titels van koppen van enkele tabbladen zijn daarom nog voor publicatie aangepast. We hebben voor ‘Focussen’ gekozen in plaats van ‘Richting en resultaat’. En ‘Planning en productie’ werd ‘Ontwikkelingen’. Met de pijltjes naar rechts en links wisselt de lezer van tabblad. Scrollen naar onderen gaat via het pijltje naar beneden.”