Ontwikkelingen 2022 in De Berkenschutse
De Berkenschutse beweegt mee en gaat voor kwaliteit
“Flexibiliteit en meebewegen in de situatie van het moment was in 2022 cruciaal voor De Berkenschutse. Met corona op de hielen ontwikkelden we scenario’s en anticipeerden we op situaties die zich voor zouden kunnen doen. Ik heb het als enorm hoopgevend ervaren dat onze organisatie in staat blijkt om op alle situaties in te spelen.” Dat zegt Marije Hertroijs, algemeen directeur van De Berkenschutse.
Ondanks alle reuring rondom corona en het tumult op het wereldtoneel stonden de ontwikkelingen binnen De Berkenschutse niet stil. Nieuwe initiatieven kregen een kans. “Onderwijs en onderzoek kwamen verder tot bloei, bijvoorbeeld in LANS (Leerlingen Allemaal Naar School), waarbij internationaal werd ingezet op schoolaanwezigheid. Of in ‘Beter leren door beter slapen’, tijdsperceptie bij leerlingen met autisme en het eyetracker-onderzoek naar concentratie en aandacht. Het is slechts een greep uit tal van initiatieven die een belangrijke hoeksteen vormen op weg naar een professionele leergemeenschap”, vertelt Marije.
EduEpi
Zij noemt in dit kader ook EduEpi, een website die De Berkenschutse samen met de Solberg School uit het Noorse Sandvika heeft opgezet. “Dit platform voor scholen met leerlingen met epilepsie is bedoeld om kennis uit te wisselen in de vorm van wetenschappelijke artikelen en praktijkvoorbeelden die laten zien hoe onderzoek wordt vertaald naar de praktijk op school. Via webinars overleggen we met elkaar.” Zeven landen – Denemarken, Frankrijk, België, Schotland, Engeland, Noorwegen en Nederland – hebben zich aangesloten bij het EduEpi netwerk.
Vernieuwbouw
Een ander onderwerp dat aandacht en zorg vraagt in De Berkenschutse is huisvesting. Marije hierover: “We zijn al geruime tijd in gesprek met de gemeente over hoe we vernieuwde huisvesting kunnen realiseren. De contouren hiervoor worden steeds duidelijker.

Parallel hieraan loopt onze visieontwikkeling op onderwijs. Collega’s, ouders en ook leerlingen hebben meegedacht over hoe het onderwijs er in de toekomst uit moet zien en wat dit betekent voor de huisvesting. Ook de veranderende arbeidsmarkt beïnvloedt hoe onderwijs vorm moet krijgen. Voorop staat dat wij blijven kiezen voor kwaliteit: bevoegde en competente leerkrachten voor álle groepen, ondersteund door vele andere collega’s met elk hun eigen deskundigheid.”
