“We onderstrepen het belang om vaardigheden als samenwerking, flexibiliteit en prikkelregulatie te kunnen oefenen. Goed kunnen interacteren met anderen en met je omgeving maakt de toekomstige plek van onze leerlingen in de maatschappij veel bestendiger.”
De Berkenschutse vergroot impact in de regio
Sinds september 2024 is Annemieke Verberne directeur van het Centrum voor Onderwijsexpertise De Berkenschutse. Directeur Marije Hertroijs onderhield in 2024 nog de contacten met de samenwerkingsverbanden en de bestuursoverleggen en bereidde zich daarnaast voor op haar pensionering in mei 2025. Annemieke Verberne richtte zich op de interne organisatie en de aansturing daarvan en de doorvertaling van de Kempenhaeghe Strategie2030.
Voordat Annemieke Verberne naar De Berkenschutse kwam, was zij al tien jaar werkzaam in het speciaal onderwijs. Eerst in Helmond, daarna als directeur van De Groote Aard in Eersel. Daarvoor had ze een managementfunctie in het bankwezen. “Ik ontdekte dat ik management erg leuk vond, omdat je samen met een team iets moois kunt bereiken. Ik werd alleen niet blij van hypotheken en verzekeringen, dus in mijn zoektocht naar een werkplek waar ik met mensen kon werken, kwam ik in het onderwijs terecht.”
Vernieuwing onderwijshuisvesting
Vanaf haar start in De Berkenschutse is Annemieke Verberne zeer nauw betrokken bij de vernieuwing van de onderwijshuisvesting. Dat is hard nodig vertelt ze: ”In het huidige gebouw kunnen we onze visie op toonaangevend onderwijs maar beperkt in praktijk brengen, net als onze ambitie om eigen onderzoek en kennisdeling uit te breiden.” Ook bouwtechnisch is vernieuwing noodzakelijk. Delen van de huisvesting en de technische installaties zijn gedateerd en het huidige gebouw is onoverzichtelijk door vele pragmatische verbouwingen met de groei van het aantal leerlingen.
De nieuwe directeur van De Berkenschutse is dan ook erg blij dat de Metropool Regio Eindhoven in het kader van de regiodeal Thuis in Brainport een grote financiële bijdrage zal leveren aan de vernieuwbouw: “Dankzij deze toezegging hebben we in 2024 flinke stappen voor een passende nieuwe leeromgeving kunnen zetten. De plannen hiervoor ronden we in 2025 af, waarbij we na de zomervakantie kunnen starten met de eerste uitvoering.”
Bestendigen
Volgens Annemieke Verberne sluit ook de inrichting van de vernieuwde school veel meer aan op de visie op onderwijs van De Berkenschutse. “In onze visie onderstrepen we het belang om vaardigheden zoals samenwerking, flexibiliteit en prikkelregulatie te kunnen oefenen. Goed kunnen interacteren met anderen en met je omgeving maakt de toekomstige plek van onze leerlingen in de maatschappij veel bestendiger.”
Kennis delen
Kennis genereren, delen en naar buiten brengen wordt nog belangrijker. “In 2024 zijn we op kleine schaal gestart met het naar buiten brengen van kennis. In het kader hiervan geven onze medewerkers trainingen op andere scholen. Zo werken we mee in het project ‘Hoogbegaafdheid en autisme’ op een school voor voortgezet onderwijs in Weert. Vanuit onze eigen ervaring in onze havo/vwo-omgeving delen we hier onze kennis over hoe om te gaan met deze doelgroep.
Juist in de Brainportregio, waar autisme bovengemiddeld voorkomt, is dit soort samenwerkingen cruciaal om De Berkenschutse en Kempenhaeghe te profileren als expertisecentrum.” Het is de bedoeling dat soortgelijke initiatieven ook de komende jaren worden uitgerold.
Impact vergroten
Annemieke Verberne benadrukt dat de vernieuwbouw en de initiatieven vooral bedoeld zijn om de impact van De Berkenschutse op de regio te vergroten. “We willen laten zien dat de mogelijkheden die de vernieuwde huisvesting ons geeft, leiden tot ander onderwijs waardoor onze leerlingen een bestendiger toekomst tegemoet gaan. Dat het een goede omgeving is om onderzoek te doen op basis waarvan we onze ambulante begeleiding naar buiten verder kunnen uitbreiden.”
Een lerende instelling
Naast de ontwikkelingen rondom de vernieuwing van de huisvesting zijn in het afgelopen jaar ook de contacten versterkt rondom EDUEPI, een Europees samenwerkingsverband tussen epilepsiescholen. Tijdens een congres brachten vertegenwoordigers van Europese scholen drie dagen lang een bezoek aan De Berkenschutse. Vanuit het LANS (Leerlingen Allemaal Naar School) brachten onderzoekers van De Berkenschutse een bezoek aan de Verenigde Staten. Het jaarlijkse symposium ‘Berkenbrein’ trok als altijd veel bezoekers.
Onderwijsinhoudelijk lag in 2024 de nadruk op kwaliteitsverbetering. Annemieke Verberne: “In 2024 hebben we gefocust op het primaire proces. De aandachtpunten die hieruit kwamen, pakken we in 2025 op. Zo zullen we data die we verkrijgen uit bijvoorbeeld observaties, toetsen en veiligheidsanalyses beter gaan gebruiken en er acties aan koppelen. Daarmee komen de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van leerlingen centraler te staan en kunnen leerkrachten gerichter in de klas aan de slag. Dat, gecombineerd met de versterking van pedagogisch-didactische kwaliteiten van leerkrachten en PBS (Positive Behaviour Support) als methode voor een positief schoolklimaat, zorgen ervoor dat we een inspirerende en veilige omgeving kunnen realiseren voor leerlingen én medewerkers.”
Regio Deal ‘Thuis in Brainport’ maakt doorontwikkeling van De Berkenschutse mogelijk
In juli 2024 maakte de Metropool Regio Eindhoven (MRE) bekend dat De Berkenschutse samen met zes andere projecten op de shortlist van de Regio Deal ‘Thuis in Brainport’ staat. Via deze deal investeert het Rijk in totaal 20 miljoen euro aan projecten die direct bijdragen aan sociaal-maatschappelijke opgaven in Brainportregio Eindhoven.

Voor De Berkenschutse gaat het om de specialistische ondersteuning die zowel op school als via als ambulante begeleidingsdienst wordt geboden aan neurodiverse kinderen en jongeren. Hiermee draagt De Berkenschutse bij aan hun persoonlijke (talent)ontwikkeling en voorbereiding op een zo zelfstandig mogelijk leven in de samenleving. Het vaak technische profiel en de talenten van deze leerlingen zijn hard nodig in Brainportregio Eindhoven.
Positie versterken Met een financiële impuls vanuit de Regio Deal kan De Berkenschutse haar positie als betrokken onderwijsexpertisecentrum versterken en haar ambities realiseren in een passende onderwijsomgeving. Dan kan De Berkenschutse blijvend hoogwaardig speciaal onderwijs en begeleiding op maat bieden aan een grote groep leerlingen. Dit komt tegemoetkomt aan een grote bovenregionale en landelijke behoefte.
De Berkenschutse wil haar expertisefunctie versterken door meer onderzoek te doen en haar specialistische kennis nog intensiever te delen met onderwijs- en zorgprofessionals binnen en buiten de school in de Brainport-regio. Daarbij wil de school ook het onderwijsconcept doorontwikkelen, waarmee ze persoonlijke groei, maatschappelijke competenties en talenten van haar leerlingen wil stimuleren en bevorderen. Om dit mogelijk te maken is grootschalige vernieuwing van de nu verouderde onderwijshuisvesting nodig.
De Berkenschutse draagt bij aan de persoonlijke (talent)ontwikkeling van leerlingen en voorbereiding op een zo zelfstandig mogelijk leven in de samenleving.
Vernieuwbouw In 2024 zijn samen met de gemeente Heeze-Leende nadere verkenningen uitgevoerd om de financiële haalbaarheid van de vernieuwbouw te onderzoeken. Hieruit bleek dat enkel het gemeentelijke budget ontoereikend is om de ambities van De Berkenschutse als bovenregionaal onderwijsexpertisecentrum te realiseren. Met aanvullende financiering vanuit de Regio Deal ‘Thuis in Brainport’ en andere bronnen wordt de vernieuwbouw wel mogelijk.
Behalve een financiële analyse, is de bouwtechnische complexiteit in kaart gebracht. Hierbij ging onder meer aandacht uit naar analyse van de constructies, beoordeling van de brandveiligheid en onderzoek naar waterhuishouding, bodemgesteldheid, stikstofuitstoot en flora en fauna.
In november 2024 is een voorlopig ontwerp vastgesteld dat bestaat uit zowel een nieuwbouwdeel als renovatie van het hoofdgebouw van de school. Volgens planning zal in 2025 het ontwerp met input van betrokkenen worden gefinaliseerd waarna eind 2025 de bouw van het nieuwbouwdeel start. De renovatie van het hoofdgebouw is voorzien in 2026. Met de vernieuwbouw realiseert De Berkenschutse een toekomstbestendige onderwijsomgeving waarin veiligheid, ontwikkeling en expertise centraal staan.
Update! In april 2025 liet MRE (Metropool Regio Eindhoven) het heuglijke bericht weten dat de subsidie voor De Berkenschutse vanuit de Regiodeal Thuis in Brainport is toegekend. Hiermee kan De Berkenschutse in de volle breedte vooruit met haar ambities voor de vernieuwde huisvesting. De toekenning is tevens een mooie kroon op de intensieve samenwerking hiervoor met de gemeente Heeze-Leende.
Onderzoeksreis LANS:
Innovatie en kennisdeling in de Verenigde Staten
Onderwijs vormt de sleutel tot kansen en ontwikkeling. Iedere leerling verdient die sleutel. Schoolaanwezigheid is de basis voor leerervaringen. Elke gemiste schooldag staat gelijk aan het missen van kritische informatie en groeikansen. Ook draagt het naar school gaan bij aan het sociaal en emotioneel welzijn. School is de plek waar leerlingen leren omgaan met uitdagingen, waar ze steun vinden bij leeftijdsgenoten en volwassenen en waar ze hun eigen identiteit vormen. Met het initiatief Leerlingen Allemaal Naar School (LANS) richt De Berkenschutse zich al lange tijd op schoolaanwezigheid.
LANS is ontwikkeld met als missie iedere leerling de kans bieden om te leren en te groeien, elke dag, overal. Het doel is tweeledig: proactief schoolaanwezigheid bevorderen voor alle leerlingen en gericht schoolaanwezigheidsproblemen (SAPs) en verzuim aanpakken. Hiertoe ontwikkelde het LANS-team een onderwijs-zorgarrangement waarin de zorg binnen het onderwijs plaatsvindt. Via toonaangevend wetenschappelijk onderzoek wordt de effectiviteit hiervan onderzocht. Ook ontwikkelt De Berkenschutse in internationaal verband een aanbod voor scholen om schoolaanwezigheidsteams (SATs) te formeren die schoolaanwezigheid stimuleren.
Mondiale samenwerking vergroot impact LANS Eind 2024 bezocht het LANS-team de Verenigde Staten. Het bezoek stond in het teken van het delen van onderzoeksresultaten van het @school-interventieonderzoek tijdens het INSA-congres (International Network for School Attendance), schoolbezoeken en het verkennen van innovatieve ontwikkelingen.
Gedurende de reis bezochten de medewerkers diverse scholen waar het MD-MTSS-framework en andere methodieken ter bevordering van schoolaanwezigheid en het tegengaan van schooluitval worden toegepast. Dit omvatte zowel preventieve interventies als strategisch gebruik van data-analyse. De verkregen inzichten vormen waardevolle aanknopingspunten voor implementatie binnen het Nederlandse programma On The Frontline for Attendance (OTFA).
