De uitdagingen van digitalisering

In de ideale wereld koppel je allerlei (medische) technologiesystemen aan elkaar om zo op digitale wijze informatie uit te wisselen. In de echte wereld is dat niet altijd even gemakkelijk, weten Rob Santegoeds, hoofd Informatieverwerking & Automatisering en Hans van Dijk, hoofd Klinische Fysica maar al te goed. Met de nodige inspanningen zijn in 2024 verschillende digitaliseringsprojecten binnen Kempenhaeghe gerealiseerd.

Een van de grootste projecten die het afgelopen jaar in gang is gezet, is het clinical data hub system. Hans van Dijk: “Dit project – grotendeels onzichtbaar voor buitenstaanders - beoogt klinische data en signaaldata uit het elektronisch patiëntendossier op zo’n manier op te slaan dat deze voor researchdoeleinden en zorgverbeteringen kunnen worden hergebruikt.”

Bestaansrecht door data

Volgens Hans van Dijk levert de clinical data hub waardevolle data die maakt dat Kempenhaeghe mee kan in vernieuwing die nodig is om bestaansrecht als derdelijnscentrum te borgen. De data wordt overigens niet alleen binnen Kempenhaeghe gebruikt. Via het Eindhoven MedTech Innovation Center (e/MTIC) werkt Kempenhaeghe samen met de Technische Universiteit Eindhoven, het Maximaziekenhuis en het Catharinaziekenhuis om een landelijke infrastructuur op te tuigen waarmee academische centra gemeenschappelijk data kunnen gebruiken.

Health RI is een organisatie die werkt aan een betere gezondheid van burgers en patiënten door hergebruik van gezondheidsgegevens met een geïntegreerde gezondheidsdata-infrastructuur te stimuleren. Deze organisatie heeft belangstelling voor de clinical data hub en zal deze toevoegen aan haar infrastructuur. Hans: “We hebben dus fors ingezet om klinische data voor de wetenschap beschikbaar en uitwisselbaar te maken. De contacten met e/MTIC en Health RI zijn daarin belangrijk voor onze uitstraling, niet alleen in de regio, maar ook landelijk.”

Zorgcommunicatie

Een ander project dat in 2024 een aanvang nam was het project zorgcommunicatie, Hierbij gaat het om de introductie van een Kempenhaeghe-breed telefoniesysteem dat is gekoppeld aan het bewakingssysteem. Rob Santegoeds: ”We zijn gestart met een pilot in een van onze woonzorgafdelingen. Een van de functies is dat er naar aanleiding van zorgalarmering assistentie wordt opgeroepen. Jammer genoeg werkte de locatiebepaling niet zoals gewenst. We hebben het systeem daarom aangepast, iets dat meer tijd vroeg dan we hadden gehoopt. We zijn begin dit jaar daarom gestart met de uitrol zònder locatiebepaling. Ondertussen blijven we zoeken naar een goede oplossing en gelukkig zit de vaart erin. Het nieuwe systeem biedt in ieder geval meer mogelijkheden voor een goede bereikbaarheid en een verbeterde basis voor de afhandeling van zorgalarmeringen.” Het nieuwe systeem is medisch gecertificeerd en genereert rapporten, waardoor mogelijkheden ontstaan om meer vraaggestuurde zorg te verlenen.

HiX 6.3

Het elektronisch patiëntendossier HiX werd geüpgraded naar versie 6.3. Gelijktijdig werd alle hardware vervangen. Er is gekozen om ‘as-is’ te migreren naar versie 6.3 en niet direct grote veranderingen te introduceren. HiX 6.3 biedt wel mogelijkheden om in de toekomst wensen en ambities van Kempenhaeghe in de vorm van nieuwe functionaliteiten te kunnen realiseren.

Kwaliteitsslag

Om in de toekomst een kwaliteitsslag te kunnen maken is het functioneel beheer van belangrijke kernsystemen zoals Ortec, Afas en HiX centraal bij Informatieverwerking & Automatisering belegd. Tegelijkertijd is in 2024 een begin gemaakt met het opzetten van een enterprise data warehouse door de afdeling Business Intelligence, onderdeel van Finance & Control. Doel hiervan is een beter inzicht te krijgen in de stuurinformatie die nodig is om Kempenhaeghe als organisatie te runnen. Dit omvat onder andere financiële data en informatie over productie, bedbezetting en personeel.

Informatieveiligheid en compliance

Verder zijn er in 2024 stappen gezet op het gebied van informatieveiligheid en in de richting van een toekomstige certificering conform NEN7510. Er zijn afspraken gemaakt rondom IT-governance, ofwel over verantwoordelijkheden en besluitvorming op het gebied van IT. Ook lopen er projecten om de processen rondom in-dienst, doorstroom en uitstroom van personeel te optimaliseren en om de IT-risicobeheersing en het IT-leveranciersmanagement te verbeteren.

Uitdagingen

2025 kent weer nieuwe uitdagingen. Rob Santegoeds: “We zien hierbij de Kempenhaeghe Strategie2030 en het Integraal Zorgakkoord als de belangrijkste pijlers. Een belangrijk thema in 2025 is de informatie-uitwisseling rondom de medisch specialistische zorgprocessen.”

“Digitalisering biedt mogelijkheden voor een goede bereikbaarheid van medewerkers en een verbeterde basis voor de afhandeling van zorgalarmeringen. Dit komt de patiënt en de cliënt ten goede.”

Werken aan een ‘groene’ bedrijfsvoering

In Kempenhaeghe richten we ons doorlopend op het verbeteren en innoveren van onze expertise en dienstverlening in zorg en onderwijs. “Daar hoort ook focus op duurzaamheid en milieubewustzijn bij”, stelt manager Facilitaire Dienst Rob van der Velde. Kempenhaeghe heeft de Green Deal Zorg 3.0 ondertekend waarmee we ons committeren aan het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk.

‘Zilver’ gehaald! Rob van der Velde: “In de afgelopen jaren hebben we al veel gedaan op het vlak van duurzaamheid. Via ‘Milieuthermometer Zorg’ brengen we meer structuur in onze aanpak en borgen we wat al in orde is.” Eind november 2024 heeft een eerste audit plaatsgevonden voor onze zorgorganisatie in Heeze en in de Sterkselse wijk Kloostervelden. Rob van der Velde vervolgt: “Waar we gingen voor het bronzen certificaat hebben we zelfs zilver gehaald. Tijdens de audit zijn de werkwijzen op het gebied van duurzaam vastgoedbeheer, duurzaam inkopen, energiebeheer en CO2-reductie, afvalreductie, en ook het aanbod van duurzame vervoersopties getoetst. We zijn er gezamenlijk in geslaagd om in korte tijd werkwijzen en processen door te lichten en te verbeteren. Dit past in de Kempenhaeghe Strategie2030 waarin het optimaliseren van de bedrijfsvoering als één van de prioriteiten is genoemd.”

Thema’s en doelen Met het bereikte predicaat ‘zilver’ is Kempenhaeghe er nog niet. Ook in Breda, in de andere buitenlocaties en in De Berkenschutse wil Kempenhaeghe optimaal duurzaam werken en in 2025 certificering volgens de ‘Milieuthermometer Zorg’ behalen. Dat gebeurt volgens het PDCA-principe aan de hand van vier thema’s en doelen:

  • Energiebeheer en CO2-reductie: Groene stroom en energiebesparing moet gaan leiden tot 55% minder CO2-uitstoot per vierkante meter.
  • Afvalbeheer en circulaire economie: Afvalscheiding aan de bron en hergebruik van materialen gaat leiden tot een circulaire bedrijfsvoering en 25% minder restafval in 2026.
  • Duurzame inkoop: Minstens 10% van voeding gaat bestaan uit biologisch en milieuvriendelijk geteelde producten, waarbij strikte duurzaamheidseisen voor leveranciers gelden.
  • Mobiliteit en groene vervoersopties: Meer laadpunten voor elektrische voertuigen en fiets- en carpoolinitiatieven stimuleren duurzame mobiliteit van medewerkers en bezoekers.

Genomen maatregelen Inmiddels is de portefeuilleroutekaart ‘CO2-reductie zorgvastgoed’ vastgesteld en opgenomen in het Duurzaamheids Meerjaren Onderhouds Plan. Ook heeft Kempenhaeghe in het inkoopbeleid opgenomen dat milieueisen van toepassing zijn.

Om hergebruik van grondstoffen, vetten en energie te stimuleren zijn in 2024 afvalstromen beoordeeld en uitgebreid met het gescheiden inzamelen van plastic afval en drinkpakken en etensresten. Ook wordt afgedankt textiel, platgoed en dienstkleding retour aangeboden bij een partij die textiel op milieuverantwoorde wijze hergebruikt of verwerkt.

Uit oogpunt van gezondheidsbevordering zijn sinds 1 januari 2024 gebouwen en terreinen in Heeze en Breda volledig rookvrij. Voor de overige locaties zijn er voorzieningen die voor cliënten van het Centrum voor Epilepsiewoonzorg het roken in beperkte mate en onder strikte voorwaarden mogelijk houden.

“Het per 1 januari 2024 volledig rookvrij maken van gebouwen en terreinen van Kempenhaeghe in Heeze en Breda draagt bij aan de gezondheid van patiënten, cliënten en leerlingen.”

Synergie in cure, care en onderwijs

Gedragswetenschappers vinden elkaar

In ieder van de verschillende Kempenhaeghe-centra zijn gedragswetenschappers te vinden. Zij zoeken met elkaar de verbinding. Doel: van elkaar leren en komen tot meer synergie tussen de centra.Dominique IJff, Alexandra Haenen en Hilde Hermes zijn alle drie GZ-psycholoog en werkzaam binnen respectievelijk cure, care en onderwijs. In het verleden bleken structurele, grootschalige overlegvormen zoals een intervisie met alle gedragskundigen van alle centra, geen succes vanwege te grote verschillen in casuïstiek. Hilde Hermes: “We vinden het toch belangrijk om elkaar te vinden, want in de praktijk bleef er jammer genoeg nog maar weinig contact tussen de gedragswetenschappers over. Dus zijn we gaan zoeken naar gezamenlijke belangen.”

Uitwisselen

Een van die gezamenlijke belangen waarin de gedragswetenschappers elkaar kunnen vinden, is scholing die voor iedereen relevant is. “In de samenwerking zoeken we naar thema’s voor scholing. Alhoewel we op verschillende vlakken actief zijn, vinden we een thema als ‘systemisch werken’ voor alle gedragskundigen relevant” aldus Alexandra Haenen. “Ook is er bijvoorbeeld de ontwikkeling van het uitbreiden van de gezamenlijke postmasteropleidingen. Hiermee zijn we in 2024 gestart. We houden in de opleiding rekening met de uiteenlopende taken van gedragswetenschappers in de verschillende centra. We zetten die diversiteit in om professionals breed op te leiden. Dat stelt ons ook in staat om collega’s uit te wisselen. Bijvoorbeeld bij ziekte of zwangerschap. Een andere andere manier van kijken dus.”

Onderzoekscultuur

Onderzoek is een ander thema waarin het drietal elkaar heeft gevonden. Dominique IJff: “We werken samen om wetenschappelijk onderzoek steviger op de kaart te zetten. Zo vragen we nu van alle stagiaires, ook bij care en onderwijs, om hun scriptie binnen onze organisatie te organiseren. Zo creëer je met elkaar een stukje toonaangevende onderzoekscultuur. Het is nog klein, maar we hebben de eerste stappen in die richting gezet.” Volgens Dominique IJff noemt nog een ander voordeel van de samenwerking. “Wanneer er een aanvraag voor een stage binnenkomt waarvan we denken dat die beter past in een van de andere centra, dan kunnen we die doorsturen. En we bieden de stagiaires sowieso de mogelijkheid om in de andere centra te kijken.”

Kracht

Hilde: “De kracht zit hem in het informele. We kennen elkaar, doen samen inspiratie op, stoppen zaadjes in de grond.” Dat resulteerde bijvoorbeeld ook in drie bijeenkomsten om collega’s op een laagdrempelige manier warm te krijgen voor het idee van meer samenwerking. Dominique IJff: “Dat was een succes. Er was interesse en nieuwsgierigheid en dat is een goed begin.”

Optimale zorg

Het drietal heeft een duidelijk beeld van hoe de samenwerking er in de toekomst uit kan komen te zien. Terwijl de centra hun eigen werkwijzen en inbreng behouden, kan er wel worden geprofiteerd van gezamenlijk wetenschappelijk onderzoek, expertise en scholingen. Dit ook bijvoorbeeld door uitbreiding van duo-banen of een centrumoverstijgende vakgroep gedragswetenschappers. Hilde Hermes besluit: “Uiteindelijk staat de zorg voor onze patiënten, cliënten en leerlingen centraal. Expertiseontwikkeling en onderzoek doen we in het belang van onze doelgroepen. Daarbij moeten we elkaars aanbod kennen om optimale zorg te kunnen bieden en ervoor te zorgen dat iedereen op de goede plek terechtkomt.”

“Dankzij samenwerking tussen gedragswetenschappers uit de verschillende Kempenhaeghe-centra leren we elkaars aanbod kennen. Daardoor kunnen we optimale zorg bieden en komt iedere patiënt, cliënt en leerling op de juiste plek terecht.”