Welkom

Voorwoord

Voor Kempenhaeghe was 2024 een enerverend jaar. Een jaar van strategie-ontwikkeling, van transitie naar een vernieuwde organisatie en de blik gericht op de toekomst.

Dat ziet u terug in dit Kwaliteitsbeeld. Het is fijn om met nieuw elan en een vernieuwde missie, visie en strategie de komende jaren aan de slag te kunnen gaan met cliënten, medewerkers en partners. Samen willen wij kwaliteit van leven bevorderen van mensen met epilepsie, slaapstoornissen, neurologische leerstoornissen en andere breingerelateerde aandoeningen.

Voor de toekomst is het van belang dat we een wendbare en slagvaardige organisatie zijn, die goed kan inspelen op de kansen en de mogelijkheden die zich voordoen. Zo zijn we in 2024 begonnen met het verminderen van de inzet van zogenoemde ZZP’ers en werken we met vaste zorgprofessionals. Dit heeft als voordeel dat de cliënten de zorgmedewerkers kennen, en de zorgmedewerkers onze cliënten.

In dit Kwaliteitsbeeld blikken we terug op 2024. We willen ook graag vooruit kijken. Samen met onze medewerkers, vrijwilligers, partners en bovenal onze cliënten. Want voor de cliënten werken we iedere dag om de kwaliteit van leven van mensen met epilepsie, slaapstoornissen, neurologische leerstoornissen en andere brein gerelateerde aandoeningen te bevorderen. Nu en in de toekomst. Werkt u met ons mee?

Heeze, juni 2025

drs. ing. Anouk Vermeer - de Boer

voorzitter raad van bestuur Kempenhaeghe

dr. Erwin van Geenen

lid raad van bestuur Kempenhaeghe

Kwaliteitsbeeld leeswijzer

Dit kwaliteitsbeeld is ingedeeld aan de hand van de ‘bouwstenen’ van het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028.

  • Bouwsteen 1: Het zorgproces rondom de individuele persoon
  • Bouwsteen 2: Onderzoek naar de ervaring van de mensen met een beperking
  • Bouwsteen 3: Professionele ontwikkeling
  • Bouwsteen 4: Inzicht in Kwaliteit

Aan deze indeling hebben we nog een extra ‘bouwsteen’ toegevoegd, namelijk ‘Participatie en inclusie’. Voor het Centrum voor Epilepsiewoonzorg van Kempenhaeghe is dit thema belangrijk in het kader van kwaliteit: Meedoen en verbonden zijn met verwanten en een sociale, betrokken leefomgeving is ook essentieel voor goede kwaliteit van zorg.

Het Centrum voor Epilepsiewoonzorg werkt aan de hand van een jaarplan aan verschillende onderwerpen, doelen en projecten. Samen met medewerkers, ervaringsdeskundigen, ondernemingsraad en cliëntenraad is hieruit een selectie van onderwerpen gekozen. In dit kwaliteitsbeeld belichten we hoe we door te leren, te verbeteren en bij te sturen werken aan kwaliteitsverbetering. Verder zijn er twee kanslijnen die voor het Centrum voor Epilepsiewoonzorg belangrijke speerpunten vormen. Ook deze komen terug in dit kwaliteitsbeeld.

Onze kracht zit in het samen de schouders eronder zetten

Sinds medio september 2024 is dr. Francesca Snoeijen interim-directeur van het Centrum voor Epilepsiewoonzorg van Kempenhaeghe (CEW). In die hoedanigheid volgde zij voormalig directeur Antwan van Ooijen op. Francesca Snoeijen is bepaald geen onbekende in onze epilepsiewoonzorg. Dertien jaar geleden trad zij in dienst bij Kempenhaeghe als arts verstandelijk gehandicapten (arts VG) en combineert nu beide functies. In die dubbelrol kent zij de cliënten, de medewerkers en de uitdagingen in de zorg als geen ander.

Francesca Snoeijen: “In 2024 hebben we veel aandacht besteed aan onze bedrijfsvoering. Dit past in de strategie 2030 van Kempenhaeghe waarin het vergroten van onze slagkracht één van de thema’s is. Vanaf maart zijn er acties in gang gezet om met elkaar te bezien waar we kosten beter kunnen beheersen. Dat gebeurde op verschillende vlakken. Zo keken we bijvoorbeeld naar materialen en voeding. Maar ook naar technologie en naar hoe we de zorg slimmer kunnen organiseren. We zien dat er veel versnippering is, door anders organiseren behouden we kwaliteit en besparen we kosten, terwijl we tegelijkertijd de zorg optimaliseren. Om een en ander mee in goede banen te leiden hebben we in september een tijdelijk manager bedrijfsvoering benoemd.”

Meer cliënten sneller een passende plek

Een belangrijke vraag waarvoor Francesca Snoeijen zich heeft ingezet, is hoe ervoor te zorgen dat meer cliënten de weg naar het CEW vinden. “Door onze processen efficiënter in te richten, kunnen we nieuwe cliënten sneller een passende plek bieden.”

Het is belangrijk om de instroom van nieuwe cliënten te bevorderen. Toch blijft de praktijk soms weerbarstig en kan het lastig zijn om een goede match te maken tussen de steeds complexer wordende zorgvragen van cliënten en de plekken die we op dat moment beschikbaar hebben.

Meer vertrouwde gezichten

Een van de belangrijkste doelen in 2024 was om te zorgen voor meer rust en continuïteit voor onze cliënten als het gaat om personele bezetting. Francesca Snoeijen: “We zijn daarin geslaagd door het aantal tijdelijke zorgverleners (zzp’ers) flink te verminderen. Sinds oktober zijn er zelfs helemaal geen zzp’ers meer in het directe zorgproces. Een enorme prestatie, die veel heeft gevraagd van medewerkers. Er zijn niet meer mensen in vaste dienst gekomen. Wel zijn sommige collega’s meer uren gaan werken. Iedereen heeft inzet getoond. Collega’s waren flexibel, dachten mee en zijn positief het proces ingegaan. Dat is iets om trots op te zijn.”

Een fijne dag voor cliënten en slimmer inzetten van medewerkers

In 2024 heeft het CEW een eerste aanzet gemaakt tot integraal capaciteitsmanagement. “Uitgangspunt is dat we zorgen voor een zo prettig mogelijke dag voor de cliënt met een zo efficiënt mogelijke inzet van medewerkers. Daarom hebben we bijvoorbeeld pilots gedaan om zorg en dagbesteding in enkele van onze woningen dichter bij elkaar te brengen. Door intensiever samen te werken, wordt beter aangesloten bij het ritme van de cliënt. De eerste resultaten zijn positief.

Verder hebben we in een pilot gezien dat sociale robotica voor sommige cliënten een meerwaarde kan hebben. In 2025 onderzoeken we verder hoe we innovatieve technologie slimmer en met behoud van kwaliteit van zorg kunnen opschalen zodat dit het werk van medewerkers gemakkelijker maakt”, vertelt Francesca Snoeijen.

Belang van vrijwilligers en informele netwerken

In de geschetste ontwikkelingen wordt de rol van het informele netwerk rondom de cliënt groter: Vrijwilligers, buurtgenoten, familie en vrienden. Bij het verder nadenken over het toekomstgericht inrichten van de organisatie worden ook zij betrokken. Zorgen is meer en meer iets dat we samen doen.

Passende zorg en keuzes uitleggen gaan samen

Francesca Snoeijen benadrukt dat de financiële gezondheid van Kempenhaeghe belangrijk is. Maar ook dat ze onder financiële druk geen besluiten wil nemen waar we later spijt van krijgen. “We moeten de tijd nemen om het met z’n allen goed te doen. Korte-termijn vragen lopen dan soms parallel aan werken aan lange-termijn oplossingen. Wij bieden onze cliënten hun thuis. Wij zijn er verantwoordelijk voor om iedere euro zo uit te geven dat dit past bij hun kwaliteit van leven. Maar elk budget noopt tot keuzes. Daarom blijven we goed uitleggen waarom we sommige dingen wel doen en andere niet. Passende zorg is ook aangeven tot waar die zorg gaat. Ik waardeer de betrokkenheid van onze medewerkers en ook die van familieleden van onze cliënten hierbij enorm. Zij deelden ideeën en suggesties al via cewidee@kempenhaeghe.nl. Onze kracht zit in het samen de schouders eronder zetten. Met z’n allen, dat geeft trots en energie.”