Reflecties op het kwaliteitsbeeld

Ondernemingsraad

De OR heeft het als prettig ervaren om tijdig meegenomen te worden in de opzet van het kwaliteitsbeeld over het jaar 2024.

Tijdens persoonlijke gesprekken is de feedback van vorig jaar verduidelijkt en zijn er op een constructieve manier ideeën aangedragen voor het huidige verslag. De OR is dan ook verheugd om dit terug te zien in dit kwaliteitsbeeld. De OR ziet een mooie selecte weergave uit een scala van initiatieven, ideeën etc.

De diverse doelgroepen woonachtig binnen CEW worden allen in beeld gebracht, waarbij ook ruimte is voor ervaringen vanuit ouders en/of wettelijk vertegenwoordigers. Goed om te lezen dat de integratie met reguliere wijkbewoners op Kloostervelden steeds meer vorm krijgt en de diverse bewoners elkaar weten te vinden en versterken. Fijn dat er ruimte is voor zelfreflectie en een kritische kijk naar eigen handelen.

Voor de toekomst wil de OR graag betrokken blijven bij de ontwikkelingen binnen CEW.

We kijken uit naar de definitieve publicatie van het kwaliteitsbeeld!

Verpleegkundige Advies Raad

De Verpleegkundige Adviesraad koppelt terug ze naast de voordelen van de vaste gezichten op de werkvloer ook nadelen zien van het terugbrengen van ZPP’ers, zeker in combinatie met personeelstekort.

“De signalen die wij krijgen zijn dat medewerkers vaak aanlopen tegen personeelstekorten die iedereen probeert zo goed mogelijk op te lossen, maar daar wel tegen grenzen aanlopen. De alinea “Een fijne dag voor cliënten en slimmer inzetten van medewerkers” geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid omdat hoe positief je er ook in staat, mensen de druk voelen om diensten op te lossen voor de bewoner of om je collega niet in de kou te laten staan. Er wordt gewerkt met afschalen van zorg waardoor de druk oploopt bij de woonbegeleider”.

Het is van belang dat de VAR en de beroepsgroepen betrokken blijven bij de toekomstige ontwikkelingen op het vlak van capaciteitsmanagement.

Cliëntenraad

De cliëntenraad heeft Epilepsiewoonzorg in Beeld, het Kwaliteitsrapport 2024, bekeken. De raad ziet een professionele en mooie weergave van de kwaliteit van leven en zorg op Kempenhaeghe, zowel van de locaties op Kloostervelden, de buitenhuizen als van de kindgroepen.

In het kwaliteitsbeeld komt duidelijk naar voren dat Kempenhaeghe in ontwikkeling is. De organisatie zet in op toekomstgerichte zorg en wil tijdig inspelen op de landelijke ontwikkelingen waarbij de nieuwe strategie een eerste stap is. De cliëntenraad vindt het positief om te lezen dat medewerkers intensief betrokken zijn in het strategietraject.

De versterking van innovatie en onderzoek als één van de vier thema’s is een pijler waar Kempenhaeghe op inzet, dit blijkt mede door de technologische innovaties die reeds binnen Kempenhaeghe zijn gestart. Daarnaast vindt de cliëntenraad het positief om te lezen dat er, dankzij de inzet van de initiatieven van de taskforce Zorgeloze Zomer, waardevolle inzichten zijn ontstaan. De cliëntenraad is betrokken bij de verdere invoering van de intensieve samenwerking tussen dagbesteding en woonzorg. De raad waardeert de aandacht voor de eigen regie van de bewoners, waar het online portaal ‘Mijn Eigen Plan’ aan bijdraagt.

De cliëntenraad ziet dat de invoering van het instrument ‘Ben ik Tevreden’ ten behoeve van de meting van de cliënttevredenheid succesvol is verlopen en ervaart het als positief dat er voor alle domeinen een ruim voldoende is behaald.

Op professioneel gebied heeft Kempenhaeghe zich goed op de kaart gezet met het symposium ‘Leven met epilepsie en een verstandelijke beperking’. De raad vindt het belangrijk dat er aandacht blijft voor de ‘driehoek’ (cliënt – familieleden – professional) en neemt actief deel aan de werkgroep familieparticipatie. Daarnaast waardeert de raad dat medewerkers van Kempenhaeghe zelf ook in de gelegenheid gesteld zijn om kennis te delen en op te doen tijdens het CEW Kennisfestival XL.

De cliëntenraad ziet de kalender ‘Kwaliteit en Veiligheid’ die in 2024 opgesteld is als een positieve ontwikkeling. Het thema ‘Kwaliteit en Veiligheid’ staat regelmatig ter bespreking op de agenda van de cliëntenraad. Daarnaast waardeert de raad de aandacht en kritische blik voor de Wet zorg en dwang, en de morele beraden die hiervoor ingezet worden bij teams die hier regelmatig mee te maken hebben.

Het belang van vrijwilligers komt duidelijk naar voren in het kwaliteitsbeeld. De raad had graag het perspectief van een cliënt gezien over de kansen die vrijwilligerswerk biedt of wat het hem of haar brengt als persoon.

De cliëntenraad ziet de samenwerking tussen de Broeders en de deelnemers van de Kooksterren als een mooie ontwikkeling. Deelnemers worden in hun kracht gezet en krijgen zo goed de ruimte om hun talenten te ontdekken en positieve ervaringen op te doen.

De cliëntenraad voelt zich betrokken bij de ontwikkelingen bij het Centrum voor Epilepsiewoonzorg en ziet het als zijn taak om de cliënt en diens naaste te vertegenwoordigen. Het is belangrijk dat de organisatie, de professionals en naasten met elkaar in gesprek blijven. De raad blijft er scherp op toezien dat de cliënt centraal staat en dat de participatie van cliënten en naasten gewaarborgd blijft.

De cliëntenraad levert actief een bijdrage aan de kwaliteit van de organisatie en de zorg door het overleg en medezeggenschap in de driehoek raad van bestuur, raad van toezicht en de cliëntenraad.

Vastgesteld door de cliëntenraad op 15-5-2025.