Persoonsgerichte zorg
Verbetering van sociale en technologische innovatie gaan hand-in-hand
Sociale robot Ivy, slim incontinentiemateriaal, Familienet, ‘Mijn eigen plan’ en de ‘Hume-sok’ zijn enkele van de technologische innovaties die in het Centrum voor Epilepsiewoonzorg (CEW) van Kempenhaeghe worden ingezet. De afgelopen jaren zijn er veel innovaties uitgeprobeerd, maar er zijn nog kansen voor verbetering. Gerard van Cranenbroek, clustermanager met innovatie als aandachtsgebied, zegt hierover: "We zijn goed in het omarmen van innovaties en het pionieren op een locatie, maar bij het opschalen naar andere locaties loopt het proces vaak spaak."

Visie als hulpmiddel voor keuzes en focus
Met een uitgebreide vertegenwoordiging van zorgprofessionals, managers, naasten en directie is in vier sessies onder leiding van Vilans gewerkt aan een ‘Visie op 1 pagina’ voor sociale en technologische innovatie van 2024 tot 2030. De visie bestaat uit de volgende kernelementen:
- CEW is koploper in epilepsiewoonzorg en fungeert als vooruitstrevende proeftuin voor sociale en technologische innovatie.
- Een goede basis van processen, voorzieningen en infrastructuur is nodig.
- Sociale en technologische innovatie dragen bij aan gelukkige cliënten, naasten en medewerkers.
- CEW staat midden in de maatschappij en is vooruitstrevend en vernieuwend in de wijze waarop wordt samengewerkt en samengeleefd.
Van visie naar praktijk
In 2025 brengen we de visie in praktijk. De focus ligt op opschalen. Gerard van Cranenbroek: "We beginnen bij sociale robotica. Met ondersteuning van Vilans schalen we dit op.
Hierbij kiezen we ervoor om niet op heel veel locaties met één robot te gaan werken, maar juist te concentreren. Meerdere robots op één locatie dus om een goed beeld te krijgen van wat dit bijdraagt aan de gelukkige cliënt en de gelukkige medewerker. Daarna schalen we ook de andere innovaties zoals ‘Mijn eigen plan’ op."
CEW midden in de maatschappij
Gerard van Cranenbroek: ”We zien dat technologische innovatie en sociale innovatie elkaar versterken. Om de techniek goed in te kunnen zetten, moet je de sociale omgeving meenemen. Heel specifiek doet Kempenhaeghe dit in het project Samenzorg. Dit project is in 2024 gestart. Studenten van Fontys en van Avans onderzoeken manieren om de verbinding tussen buurtbewoners in Kloostervelden en onze cliënten te versterken. Dit is nog pionieren maar het heeft ook al mooie eerste ideeën opgeleverd zoals een speurtocht met tuinkabouters die aangeven dat de tuineigenaar openstaat voor ondersteuning en een goed gesprek, een app voor samenwerking en een lichtjesroute in de wijk.
Passende zorg en dagbesteding
Om het personeelstekort in de vakantieperiode op de woongroepen aan te pakken, is in de zomer van 2024 de taskforce Zorgeloze Zomer gestart met een aantal vernieuwende initiatieven.
Een van deze initiatieven was een pilot waarin de samenwerking tussen dagbesteding en woonzorg werd geïntensiveerd. Dit zorgde niet alleen voor verlichting in de personele bezetting, maar bood vooral ook een meer geïntegreerd en afgestemd aanbod voor, evenals continuïteit in bekende gezichten.
In de praktijk betekende dit dat dagbestedingsmedewerkers op de woning ondersteuning bieden bij het starten van de dag, het maken van een ontbijt, of het geven van een snoezelbad. Om vervolgens te kijken hoe de dag verder in te vullen, aansluitend bij het ritme van de bewoners. Uitgangspunt blijft wel om na de start van de dag, activiteiten aan te bieden op de dagbestedingslocaties.
De pilot liep van juli tot en met september 2024 en had als doel te onderzoeken hoe wonen en dagbesteding nauwer kunnen samenwerken. Enerzijds om roosterknelpunten op te vangen, anderzijds om te verkennen of zorgvragen door deze samenwerking beter kunnen worden beantwoord.
Op alle locaties met ervaringsgerichte dagbesteding werkten collega’s van dagbesteding en wonen intensief samen. Eerder opgedane positieve ervaringen bij ’t Sandt, Appelvinkstraat en binnen het gedragscluster werden hierbij meegenomen.
Ervaringen en inzichten
- Activiteitenbegeleiders en woonbegeleiders merken dat ze beter kunnen inspelen op individuele zorgvragen, mede dankzij de achterwacht vanuit de zorgwoning.
- Het totaalbeeld van de cliënt wordt versterkt door gezamenlijke overdrachtsmomenten.
- De samenwerking zorgt voor meer verbinding tussen collega’s en afdelingen.
- Efficiëntie neemt toe: bij ad-hoc verzuim kan de zorg beter worden gewaarborgd, doordat activiteitenbegeleiders ondersteuning bieden.
- Op enkele locaties waar gezamenlijk is opgestart, kan een piekdienst (korte, vroege dienst) vervallen of elders worden ingezet.
Verbeterpunten
- Aandacht voor ontmoeting tussen bewoners van verschillende zorgwoningen.
- De veranderbereidheid onder medewerkers is opvallend hoog, cruciaal daarbij is wel dat er voldoende gecommuniceerd wordt over het waarom, waarvoor en waarnaartoe.
De pilot heeft waardevolle inzichten opgeleverd en laat zien dat een intensievere samenwerking tussen dagbesteding en woonzorg bijdraagt aan zowel werkplezier als kwaliteit van zorg. In 2025 vervolgen we de pilot in woongroepen waar sprake is van intensieve samenwerking. Ook gaan we resultaten verankeren in de organisatie en in beleid.

