Voorwoord

Kempenhaeghe kijkt terug op een bijzonder en mooi 2023 waarin we telkens weer het verschil hebben kunnen maken voor patiënten, cliënten en leerlingen. Dit digitale magazine geeft een impressie van de vele verschillende manieren waarop het Centrum voor Epilepsiewoonzorg in 2023 heeft gewerkt aan continue verbetering van kwaliteit van zorg voor onze cliënten. Ook illustreert het magazine hoe medewerkers hierbij cliënten betrekken. Want het gaat om hun leven.

Doorlopende kennis en aandacht voor kwaliteit, betekent dat we ons inzetten voor de zorg van vandaag én morgen. In de tweede helft van 2023 zijn we - samen met medewerkers en externe stakeholders - gestart met het formuleren van de Kempenhaeghe-strategie 2030. In 2024 ronden we het strategietraject af en vertalen de strategie naar verdere ontwikkeling van ons kwaliteitsbeleid. Wilt u hieraan bijdragen? Neemt u dan gerust contact op. Wij wensen u in elk geval veel plezier met het bekijken van voorliggende kwaliteitsbeeld over 2023.

Heeze, juni 2024

drs. ing. Anouk Vermeer - de Boer

voorzitter raad van bestuur Kempenhaeghe

dr. Erwin Geenen

lid raad van bestuur Kempenhaeghe

Welkom

Wij nodigen alle lezers graag uit ‘in dit kwaliteitsbeeld 2023’ van het Centrum voor Epilepsiewoonzorg van Kempenhaeghe. Er zijn artikelen om te lezen, door te bladeren en filmpjes en ander beeldmateriaal om te bekijken. Bovenstaand filmpje is een tussen Roland Lahaye, cliënt van Kempenhaeghe en ervaringsdeskundige bij ons buroMEGA, en directeur Antwan van Ooijen van het Centrum voor Epilepsiewoonzorg van Kempenhaeghe. Het filmpje illustreert onder meer hoe Kempenhaeghe invulling geeft aan kwaliteit en het betrekken van cliënten daarbij.

Terugblik op 2023 door directie

Blijvende ruimte voor innovatie binnen Centrum voor Epilepsiewoonzorg

Een jaar vol mooie resultaten maar ook vol uitdagingen. De kroon op ons werk was de afronding van de wijk Kloostervelden, waar cliënten inclusief wonen tussen andere wijkbewoner zonder beperkingen. En we behaalden een prachtig resultaat met de Qualicor-audit. Daarnaast balanceerden we tussen het verlenen van goede zorg en het moeten afschalen vanwege arbeidskrapte. Tussen financieel gezond blijven en doorgaan met ontwikkelen. Want behalve wat we in de basis doen, vinden we ruimte voor vernieuwing heel belangrijk.

Sociale robotica

Vernieuwing zit hem bijvoorbeeld in de inzet van sociale robotica. Een robot kan nooit een medewerker vervangen maar kan wel bijdragen aan meer gepersonaliseerde zorg, bijvoorbeeld door aangeven wanneer het tijd is om op te staan en te ontbijten. Zo ontstaat ruimte voor bijvoorbeeld een wandeling met een cliënt.

Cliënt-ervaringsgerichtheid

Een andere ontwikkeling is groeiende rol van informele zorg vanuit mantelzorgers en het netwerk van de cliënt daarin wordt steeds groter. Door ook de cliëntenraad en de ervaringsdeskundigen van BuroMEGA te betrekken, stellen we de cliënt steeds centraler. Het lukt steeds beter om samen met alle betrokkenen beleid te ontwikkelen en het gesprek aan te gaan met naasten over wat zij kunnen en willen betekenen in de zorg voor hun familielid.

In 2024 bouwen we hierop verder. We nodigen u bovendien graag uit om met ons hierover van gedachten te wisselen. We zien, spreken, ontmoeten u graag!

Antwan van Ooijen

Directeur Centrum voor Epilepsiewoonzorg Kempenhaeghe

Kwaliteitsbeeld leeswijzer

Dit kwaliteitsbeeld is ingedeeld aan de hand van de ‘bouwstenen’ van het Kwaliteitskompas Gehandicaptenzorg 2023-2028.

  • Bouwsteen 1: Het zorgproces rondom de individuele persoon
  • Bouwsteen 2: Onderzoek naar de ervaring van de mensen met een beperking
  • Bouwsteen 3: Professionele ontwikkeling
  • Bouwsteen 4: Inzicht in Kwaliteit

Aan deze indeling hebben we nog een extra ‘bouwsteen’ toegevoegd: Participatie en inclusie. Dit is een belangrijk thema voor het Centrum voor Epilepsiewoonzorg in het kader van kwaliteit. Meedoen en verbonden zijn met verwanten en een sociale en betrokken leefomgeving is heel belangrijk voor goede kwaliteit van zorg.

Het Centrum voor Epilepsiewoonzorg werkt aan de hand van een jaarplan aan verschillende onderwerpen, doelen en projecten. Samen met medewerkers en cliëntenraad is hieruit een selectie gemaakt voor dit kwaliteitsbeeld. Er is gekozen voor onderwerpen en projecten waarbij er gewerkt is aan kwaliteitsverbetering door te leren, te verbeteren en bij te sturen. Verder zijn er twee kanslijnen die voor het Centrum voor Epilepsiewoonzorg belangrijke speerpunten vormen, deze komen ook terug in dit kwaliteitsbeeld.